Etyka publikacji

Zespół Redakcyjny czasopisma Tradycja Katolicka dba o wysoką jakość publikowanych materiałów i podejmuje działania przeciwko zaniedbaniom standardów publikacji w czasopiśmie. Wszystkie strony zaangażowane w proces publikacji: autor, redaktor czasopisma naukowego, recenzent pracy naukowej i wydawca są zobowiązane do przestrzegania standardów etycznych w publikacjach naukowych. Poniższe zasady opracowano na podstawie zaleceń COPE – Committee on Publication Ethics (Komisji Etyki Publikacji) zawartych w Code of Conduct and Best Practice Guidelines for Journal Editors (Kodeks postępowania i wytyczne dotyczące najlepszych praktyk dla redaktorów czasopism naukowych) oraz COPE Ethical Guidelines for Peer Reviewers (Wskazówki etyczne Komisji Etyki Publikacji dla recenzentów prac naukowych).

Zasady dotyczące autorów

  • Zasada rzetelności naukowej

Autor jest zobowiązany do rzetelnego prowadzenia, prezentowania i obiektywnej interpretacji badań naukowych. W tekście powinny być ujawnione źródła danych i informacje, które umożliwią powtórne przeprowadzenie badań.

  • Zasady oryginalności pracy

Tekst powinien stanowić własność intelektualną autora. Niedopuszczalny jest plagiat, autoplagiat, fałszowanie, zmyślanie danych i metod badawczych. Jeżeli autor korzystał z innych prac, powinien odpowiednio je zacytować w celu usunięcia ewentualnych wątpliwości co do autorstwa utworu lub jego części. Informacje uzyskane prywatnie (np. w rozmowie, korespondencji, dyskusji) nie mogą zostać wykorzystane bez pisemnej zgody ich autora.

  • Zasada udostępnienia danych

Redakcja nie gromadzi danych badawczych, a przedstawienie planu zarządzania danymi badawczymi nie stanowi wymogu publikacji artykułu. W pewnych okolicznościach autorzy mogą jednak zostać poproszeni o przedstawienie danych badawczych, również już po opublikowaniu artykułu.

  • Zasada przeciwdziałania konfliktom interesów

Konflikt interesów stanowią relacje podległości zawodowej, zależności ekonomicznej, a także relacje towarzyskie, które mogą wpływać na bezstronną ocenę wartości tekstu. Redakcja wymaga od autora oświadczenia o braku konfliktu interesów oraz przekazania informacji, które pomogą temu zapobiegać.

  • Zasady autorstwa pracy

Autorstwo utworu powinno zostać ograniczone wyłącznie do osób, które wniosły istotny wkład w powstanie tekstu. Aby przeciwdziałać przypadkom nierzetelności naukowej typu „ghostwriting” i „guest authorship” wszystkie osoby, które wniosły wkład w powstanie publikacji, powinny zostać wymienione jako współautorzy. Wszyscy autorzy muszą zatwierdzić ostateczną wersję utworu i wyrazić zgodę na jego publikację. Autorzy wskazują w pisemnym oświadczeniu swój wkład w stworzenie zgłaszanego utworu. Należy wskazać wszystkie osoby, które uczestniczyły w określonych, istotnych aspektach tworzenia utworu (np. weryfikacja językowa). Jeśli są inne osoby, które uczestniczyły w pewnych merytorycznych aspektach projektu badawczego, powinny być wymienione np. w części „Podziękowania”. Autorzy biorą odpowiedzialność zbiorową za swoją pracę. Autorzy powinni także poinformować Redakcję o źródłach finansowania publikacji, wkładzie instytucji naukowo-badawczych, stowarzyszeń i innych podmiotów („financial disclosure”).

  • Zasada rzetelności źródeł

Autor powinien cytować publikacje, które miały wpływ na jego pracę we właściwy sposób. Informacje uzyskane prywatnie nie mogą być wykorzystane bez pisemnej zgody autora.

  • Zasady dotyczące błędów w opublikowanych pracach

Autor powinien niezwłocznie powiadomić redaktora naczelnego, jeśli zauważy znaczące błędy w swojej publikacji. We współpracy z redaktorem naczelnym i wydawcą powinna zostać opublikowana errata, aneks, sprostowanie lub wycofanie publikacji.

  • Zasada unikania publikacji zwielokrotnionej, zbędnej lub równoległej

Wyniki badań nie mogą być publikowane w więcej niż jednym czasopiśmie. Złożenie artykułu do publikacji jest rozumiane jako deklaracja, że tekst ten nie został nigdzie wcześniej opublikowany również w postaci elektronicznej oraz że nie jest on złożony w redakcjach innych czasopism ani nie jest fragmentem publikacji zwartej, np. monografii.

Zasady dotyczące członków redakcji

  • Odpowiedzialność

Redakcja decyduje, które artykuły zostaną opublikowane, dba o jakość publikowanych materiałów, a kiedy to konieczne, jest gotowa do opublikowania korekty, erraty oraz sprostowania, gdy zaistnieje taka potrzeba. Redakcja ponosi odpowiedzialność za wszystkie treści umieszczone w czasopiśmie.

  • Zasada fair play

Artykuły są oceniane na podstawie ich jakości oraz znaczenia dla czasopisma, bez względu na pochodzenie autora pracy, jego narodowość, przynależność etniczną, poglądy polityczne, płeć, rasę czy wyznanie.

W przypadku zgłaszania artykułu przez członka redakcji (np. redaktora naczelnego) MUSI on złożyć artykuł w systemie OJS jako autor, a nie redaktor czasopisma, co zapewnia niedostępność do etapów redakcji. Za przebieg prac odpowiada inny z członków redakcji. Niedozwolony jest wpływ na przebieg prac redakcyjnych.

  • Zasada poufności

Redakcja czasopisma zobowiązana jest do zachowania poufności informacji związanych z procesem redakcyjnym.

  • Skargi i odwołania

Skarga na Czasopismo lub/i Redakcję powinna być pisemna i w przypadku, kiedy dotyczy czasopisma lub postępowania członków redakcji – winna być skierowana do redaktora naczelnego; kiedy dotyczy postępowania redaktora naczelnego – winna być skierowana do Wydawcy czasopisma (info@arista.org.pl) i przekazana do wiadomości redaktora naczelnego. Nadzór nad Wydawcą pełni Rada Fundacji. Przedmiotem skargi mogą być np.: naruszone interesy skarżącego, zaniedbania, przewlekłość lub brak działania w sprawie ze strony redakcji. Skarżący powinien otrzymać pisemne zawiadomienie o załatwieniu sprawy w terminie 30 dni od daty złożenia skargi.

  • Weryfikacja materiałów już opublikowanych i przeciwdziałanie konfliktom interesów

Redakcja może wycofać artykuł z publikacji lub zadecydować o skorygowaniu materiałów już opublikowanych. Nieopublikowane artykuły nie mogą być wykorzystywane w procesie wydawniczym bez pisemnej zgody autora.

  • Dyskusja i poprawki

Redakcja korzysta z systemu Open Journal Systems, który pozwala na prowadzenie kompleksowego, elektronicznego procesu wydawniczego, w ramach którego redaktor, recenzent i autor tekstu mogą prowadzić dyskusję oraz wprowadzać poprawki na każdym etapie procesu publikacyjnego.

  • Decyzje dotyczące publikacji

Decyzję o opublikowaniu bądź nieopublikowaniu tekstu podejmuje zespół redakcyjny. O decyzji redakcji decyduje przede wszystkim wartość naukowa tekstu oraz jego zgodność z tematyką pisma.

  • Zasada rzetelności naukowej

Członkowie redakcji zobowiązani są dbać o rzetelność naukową publikowanych prac. W przypadku podejrzeń o nieuczciwe praktyki autora redakcja jest zobowiązana do wycofania tekstu z publikacji i podjęcia kroków wyjaśniająco-naprawczych. Wykrycie nadużyć etycznych (plagiat, sfałszowanie wyników badań, manipulacja wynikami badań, metodą, zmyślanie wyników badań, itp.) powinno być zgłoszone w formie pisemnej do redakcji czasopisma (e-mail: tk@arista.org.pl). Zgłoszenia może dokonać członek redakcji, recenzent, czytelnik czasopisma lub każda inna osoba, która ma podejrzenie co do rzetelności tekstu. Redakcja czasopisma postępuje zgodnie z zasadami sformułowanymi przez Committee on Publication Ethics (COPE) – https://publicationethics.org. W przypadku naruszenia zasad etycznych w tekście już opublikowanym redakcja wycofa artykuł ze strony internetowej, zamieszczając informację o powodach wycofania, a w przypadku tekstu drukowanego redakcja zamieści stosowne oświadczenie w następnym numerze czasopisma. Redakcja poinformuje o sprawie autora, instytucję, w której jest afiliowany, recenzentów, osoby poszkodowane , a także, jeśli będzie to konieczne, inne organy nadzoru etycznego. Jeśli nadużycia etyczne w tekście będą w niewielkim stopniu, skorygowany tekst będzie mógł być ponownie opublikowany. Jeżeli w redakcji występuje konflikt interesów, zgłoszenie powinno zostać złożone do Wydawcy (info@arista.org.pl)

Zasady dotyczące recenzentów

  • Współpraca z zespołem redakcyjnym

Recenzenci biorą udział w procesie redakcyjnym na etapie recenzji i mają wpływ na decyzje podejmowane przez redaktorów odnośnie do publikacji tekstu. Mogą także, w porozumieniu z autorami, decydować o ostatecznym kształcie artykułu.

  • Zasada terminowości

Recenzentów obowiązuje ustalony termin wykonania recenzji. O przyczynach opóźnień lub odstąpieniu od wykonania recenzji recenzent powinien niezwłocznie poinformować redakcję.

  • Zasada poufności

Wgląd w recenzowane prace mają tylko osoby do tego upoważnione, tj. redakcja, autor i recenzenci.

  • Zasada zachowania obiektywności

Recenzja powinna dotyczyć tyko kwestii merytoryczno-formalnych tekstu. Jakiekolwiek uwagi pod adresem osoby autora są niedopuszczalne.

  • Zasada rzetelności źródeł

Recenzent powinien ujawnić wszystkie przypadki, które wskazują na podobieństwo recenzowanej pracy do innych prac oraz wskazać, które prace nie zostały przywołane przez autora.

  • Zasada przeciwdziałania konfliktom interesów

Recenzenci nie mogą wykorzystywać recenzowanych tekstów dla własnych potrzeb i korzyści. W przypadku występowania konfliktu interesów z autorem/autorami tekstu powinni zostać wyłączeni z procedury recenzowania.

Zasady dotyczące wydawcy

Fundacja ARISTA jako Właściciel i Wydawca czasopisma naukowego Tradycja Katolicka w trosce o najwyższą jakość swoich publikacji oraz zapobieganie nieuczciwym praktykom publikacyjnym (plagiat, autoplagiat, autorstwo widmo, autorstwo gościnne lub grzecznościowe) stosuje zasady publikacji zgodne z wytycznymi Komitetu do spraw Etyki Publikacyjnej (COPE – Committee on Publication Ethics). Fundacja ARISTA zapewnia w tym zakresie wsparcie swojemu czasopismu w postaci: 1. Open Journal Systems (OJS) – platformy służącej do zarządzania procesem wydawniczym i publikowania czasopism online. OJS dostarcza mechanizmów umożliwiających: dyskusję między autorem i redaktorem oraz między redaktorem i recenzentami, korygowanie, poprawianie lub wycofywanie artykułów po publikacji; 2. w razie wykrycia nieuczciwego postępowania badawczego, Wydawca zachęca redakcje do skorzystania z mapy rozwiązań, jaką stanowią diagramy COPE (https://publicationethics.org/resources/translated-resources/polish-all-flowcharts). Ponadto Wydawca zapewnia również specjalistyczną ocenę prawną sytuacji i doradztwo w zakresie nieuczciwych praktyk publikacyjnych.